EMMK logo Eesti Motomatkajate Klubi - Estonian Touring MC Mootorratta pilt
  alumine logo osa
Klubi KlubiUudised UudisedMotomatkamine MotomatkamineKontakt Kontakt
motosygis (7).JPG
Motomatkamine
Esileht Esileht
Uudised Uudised
Klubi Klubi
Motomatkamine Motomatkamine
- - - - - - -
MotoSurvival MotoSurvival
Motosügis Motosügis
Talvekas Talvekas
Esileht arrow Motomatkamine arrow Riietus ja sõiduvarustus
Riietus ja sõiduvarustus
Kuna mootorrattaga sõites on inimene ilmastiku meelevallas - mis on samas ka tsiklisõidu üks võluvamaid külgi - on õige sõiduriietuse valik väga oluline, et meeldivast harrastusest ei kujuneks enesepiinamine või mis hullem, ei tekiks mõttetuid vigastusi. Kindlasti ei maksa ette võtta pikemat sõitu tavalises tänavariietuses (teksad, tossud, kerge jope), sest nii on inimene kaitsetu nii ilmastiku eest kui ka võimaliku õnnetuse korral.

Sõiduriietus peaks vastama järgmistele kriteeriumitele:

  • peab sõitjat kaitsma tuule eest;
  • peab sõitjat kaitsma vihma eest;
  • peab sõitjat kaitsma võimaliku avarii või kukkumise korral.

Mootorrataste ajaloo algusest saadik on kõige enam nendele kriteeriumitele vastanud nahast sõiduvarustus. Kvaliteetne ja hästi istuv nahkriietus pakub suurepärast kaitset nii ilmastiku  eest kui ka võimalike õnnetuste puhul.
Kuigi nahkriietus kaitseb sõitjat efektiivselt lühiajalise vihma korral, vettib ta siiski pikemas vihmas sõites. Samuti kuivab nahkriietus väga kaua.
Seetõttu oleks mõistlik nahkse sõiduriietuse juurde muretseda veel ka täiesti veekindel vihmariietus, mille saab vihma korral nahkriietele peale tõmmata.

Materjalide ja tehnoloogiate arenedes on loodud palju uusi tehismaterjale, mis on viimase aastakümne jooksul nahkse sõiduvarustuse liidripositsiooni kõvasti kõigutanud.
Pakkudes nahkse sõiduvarustusega samaväärset kaitset, on tehismaterjalidest sõiduriided tunduvalt kergemad ning seljas mugavamad.
Sõiduvarustuse valimisel tuleb kindlasti jälgida, et riietus oleks kasutajale täpselt paras, sest vastasel juhul ei pruugi riietes olevad lisakaitsmed jääda ettenähtud kohtadele ning nad ei pruugi õnnetuse korral pakkuda piisavalt kaitset.

Saapad
Sõidusaabas peab olema jalas mugav, pakkuma kaitset tuule ja vihma eest ning samuti kaitsma jalga võimaliku õnnetuse korral.
Konkreetseid juhiseid saapa valikul on siinkohal väga raske anda, sest igaühel on omad eelistused. Küll aga tasub eelistada spetsiaalselt tsiklisõidu jaoks loodud mudeleid, sest kuigi ka tavaline saabas võib edukalt kaitsta vihma ja tuule eest, ei pruugi see pakkuda piisavat kaitset õnnetuse korral.

Kiiver
Kiiver on peaasi!
Ära kunagi sõida ilma kiivrita, ka kodutänaval 100 m mitte , ning muidu suhteliselt kergel õnnetusel võivad ilma kiivrita olla liigagi kurvad tagajärjed.
Kiivrit valides peaks kindlasti jälgima, et see oleks täpselt paras, ei loksuks ega pigistaks peas.
Muid soovitusi mudelite osas on siinkohal võimatu anda, sest nagu on mootorrattaid väga erinevaid mudeleid, on samuti ka kiivreid väga erinevaid.
Kui võimalik, oleks soovitav kiivrit proovida ka oma rattaga sõites. Hea oleks, kui kiiver sõites liigset tuulemüra ei tekitaks, sest müra hakkab üsna pea väsitama. Samuti hakkab müra kõrvadele. Seetõttu on alati soovitav pikemal matkal kasutada kõrvatroppe.

 
< Eelmine   Järgmine >