EMMK logo Eesti Motomatkajate Klubi - Estonian Touring MC Mootorratta pilt
  alumine logo osa
Klubi KlubiUudised UudisedMotomatkamine MotomatkamineKontakt Kontakt
motosygis (3).JPG
Motomatkamine
Esileht Esileht
Uudised Uudised
Klubi Klubi
Motomatkamine Motomatkamine
- - - - - - -
MotoSurvival MotoSurvival
MotoSügis MotoSügis
Talvekas Talvekas
Esileht arrow Motomatkamine arrow Reisi ettevalmistused
Reisi ettevalmistused
Kui matkale minnakse esimest korda, oleks soovitav teha nö peaproov. Proovireis võiks olla kasvõi ühepäevane, kodust mitte väga kaugele, kuid siiski oleks tsiklil kogu pikema reisi varustus ja reisijadki riides ja muudki moodi ette valmistatud just nõnda, nagu ees oleks planeeritud pikem matk.
Selline peaproov aitab välja tuua võimalikke puudusi riietuses, varustuse kinnitamisel ja tsikli käitumises täiskoormaga. Väiksemaid puudusi jõuab siis kõrvaldada ja parandada enne päris  reisi.

Pakkimine 

Hoolimata sellest, et mootorratas on suurepärane reisimisvahend, pakuvad vaid väga vähesed neist piisavalt võimalusi varustuse pakkimisel, ilma et tsiklile tuleks kinnitada lisapakke. Tsikli lisavarustusele selles osas esitatakse vägi suuri nõudmisi. Need peavad mahutama võimalikult palju varustust, olema kvaliteetselt tehtud ja kinnitatud, et panna vastu matkaraskustele ja lisaks hoidma vihma korral kogu sisu  kuivana. Lisaks pole ka vähem tähtis, et kõik see näeks tsikli peal ka hea välja.
Saadaval on väga erinevaid kohvreid ja kotte, mis mõeldud spetsiaalselt tsiklile kinnitamiseks, nii taha külgedele, tagaistuja selja taha (nn. topcase) kui ka paagile. Enamus küljekohvreid avaneb püstiasendis, nagu tavalised reisikohvrid ja neid saab lihtsalt oma tsikli küljest eemaldada ja kaasa võtta. Samas ei tohiks see liigutus olla liiga lihtne ja vältimaks ebameeldivusi, võiks olla nii kohvrid ise kui ka tsikli külge kinnitus olla lukkukäivad.
Väga oluline osa, nagu juba öeldud, on veepidavus. Kuigi enamikel neist on usutava välimusega tihendid servades, tasuks siiski tihti kõik kriitilise pilguga üle vaadata ja jällegi on abiks kodune peaproov, soovitavalt mõõduka sajuga. Keegi ju ei tahaks end kodust kaugel leida avastamas, et kogu varustus on läbimärg. Lisaks on soovitav kogu varustus enne kohvritesse asetamist pakkida lisaks eraldi võimalikult vettpidavatesse kottidesse. Kui reisitakse kahekesi ühel rattal, võib leppida kokku, et kumbki saab enda riiete ja varustuse jaoks ühe kasti. Samas ei tohi unustada ka tehnilisi vahendeid (nendest lähemalt veidi hiljem), mis tuleks pakkida riietest piisavalt eraldi.

Varustus nagu telk ja magamisalused võib pakkida jällegi eraldi, kasutades selleks pakiraami sadula taga. Kui seal on kolmas, ehk nö topcase, siis ka selle peal võib kasutada pakiraami. Sinna on soovitav kinnitada aga ainult väga kergeid asju, näiteks magamisalused. Ka topcase ise oleks soovitav täita võimalikult kergete asjadega (magamiskotid, telk), et võimalikult vähem kanda raskust tsikli tagaosale. Üldse oleks hea pakkide paigutuse juures silmas pidada, et raskemad pakid oleksid võimalikult tsikli raskuskeskme lähedal. Liiga raskeks pakitud tagakast võib vägagi ebameeldivalt ja ohtlikult muuta ratta juhitavust. Samuti tuleks püüda mõlemad küljekastid pakkida võrdse kaaluga, et vältida ebameeldivusi kurvides.

Paagile kinnitatavad kotid on samuti laialt levinud. Neid pakutakse väga erineva suurusega ja on enamasti universaalsed. Tehakse ka spetsiaalselt mingile tsiklimargile sobivaid paagikotte. Heal paagikotil on mitu eraldi korrust, samuti palju eraldi sulguvaid taskuid. Suureks plussiks on ka kõige peal asuv läbipaistev karditasku. Enamasti kinnitatakse paagikott kas rihmadega ümber paagi või magnetitega paagi külge. Sellise koti kinnitamisel oleks väga soovitav paak enne hoolikalt puhtaks teha, sest ka üksik liivatera võib pika reisi ajal paagi ja koti vahel värvkattele palju kahju teha. Tihti kasutatakse ka paagil kaitsvaid teipe enne paagikoti kinnitamist.
Paagikott peaks samuti olema veekindel. Kui seda ei ole materjal ise, siis võiks olla sellel vastav kate, mis vihma korral kotile peale tõmmata. Kuna paagikott asub raskuskeskme lähedal, siis on just siia soovitav paigutada raskemad asjad, nagu näiteks tööriistad. Paagikoti kinnitused tasuks tähelepanelikult üle kontrollida. Väga oluline on peale kinnitamist teha proovisõit, et veenduda, et kott ei sega juhtimist ja vaadet teele.

Valides kaasavõetavat varustust, tuleks piirduda vaid hädavajalikuga, kui vähegi võimalik, oleks soovitav matka ajal kergemaid riideid pesta, et vältida mitmeid topeltriideid. Kaasa võetava riiete hulk sõltub ka veidi sellest, kas matk toimub südasuvel ja kui sooja kliimaga maale on plaan reisida.

Veel tuleb pakkimise juures aegsasti otsustada, kas reisil tehakse ise süüa, või külastatakse teeäärseid söögikohti. Võtavad ju köögitarbed olulise osa ruumist.

Köögivarustus
Täiskomplektis köögivarustusse võiks kuuluda: matkapriimus, keskmine pott, väike pann, kahvlid, noad, lusikad ja kausid vastavalt kasutajate arvule, konserviavaja, nõudepesuvahend, hari ja teekann. Arukalt nõude suurusi ja kuju valides suudab need kõik võimalikult kompaktselt kokku ja üksteise sisse pakkida. Lisaruumi võtab ka priimuse kütus. Siin oleneb juba priimuse tüübist, kas kütusena kasutatakse gaasi, bensiini või tahket kütust. Bensiini kasutades on võimalik  ruumi kokku hoida, samuti on ka osad priimusegaasid bensiinijaamades saadaval.

Tehnilise varustuse valik
Tööriistad (tsikli originaaltööriistakomplekt või selle järgi ise kokku pandud valik), ketiõli (ketiveo puhul), rehviparandusvaht, valik eri mõõtudes mutreid ja polte, trossi remondikomplekt, manomeeter. Lisaks veel veidi mootoriõli, juhuks kui seda on vaja reisi ajal lisada. Kahetaktilise mootori puhul võiks olla varuks seguõli paari-kolme tankimise jagu, sest seda õli on enamjaolt võimalik koos tankimisega juurde osta. Veel võiks kaasas olla tagavaraks süüteküünlad. Kui tsiklil on siserehvid, võiks olla kaasas ka korralik paranduskomplekt ja tööriistad rehvi mahavõtmiseks ja väike pump. Ka võiks olla tagavaraks sisekumm. Selline varustus on eriti vajalik, kui matk läheb enduroratastel vähemasustatud paikadesse.

Kui kogu varustus ja asjad on koos, peaksid need kohvritesse mahtuma nii, et neid poleks raske sulgeda. Reisiolukorras asju pakkides võib tekkida olukord, kus samad asjad võtavad rohkem ruumi. Veel tuleks hoolikalt üle vaadata kohvrite kinnitus raamil. Vanemate süsteemide puhul oleks soovitav panna ümber kohvri raami külge üks lisa- kinnituskumm või -rihm. Juhul kui kohvri kinnituslukk peaks lahti põruma, ei kuku kohver kohe teele.

 

 

 
< Eelmine   Järgmine >