EMMK logo Eesti Motomatkajate Klubi - Estonian Touring MC Mootorratta pilt
  alumine logo osa
Klubi KlubiUudised UudisedMotomatkamine MotomatkamineKontakt Kontakt
motosygis (15).JPG
Motomatkamine
Esileht Esileht
Uudised Uudised
Klubi Klubi
Motomatkamine Motomatkamine
- - - - - - -
MotoSurvival MotoSurvival
MotoSügis MotoSügis
Talvekas Talvekas
Esileht arrow Motomatkamine arrow Tsiklitüübid
Tsiklitüübid
Keegi ütles kord naljaga pooleks umbes nii: “On olemas kolme tüüpi tsikleid: need, millega sõidetakse jalad ees, on need, millega sõidetakse pea ees ja need, millega sõidetakse klaverimängija asendis."

Seda naljaga pooleks öeldud klassifikatsiooni kasutades vaatleme erinevaid mootorrattatüüpe lähemalt:

  •  lamava sõiduasendiga tsiklid, kus nii juhi kui kaasreisija sõiduasend on ettepoole kaldu
  •  püstise (klassikalise) sõiduasendiga rattad
  •  tahapoole kaldu (jalad ees) sõiduasendiga tsiklid

Esimesse gruppi kuuluvad sportlikud rattad, millest osad on  väga lähedal ringraja võistlusratastele, lisaks neile on ka veel veidi ehk vähem radikaalsed rattad, aga siiski piisavalt selleks, et heal asfaldil väga kiirelt sõita.

Tavaliselt väga sportlikud rattad matkamiseks hästi ei sobi. Juhi sõiduasend on väga sportlik, suur osa keharaskusest kätele toetumas, matkavarustuse kinnitamine on väga tülikas ja kaasasõitja koht on väga ebamugav või puudub sootuks. Kuid erand kinnitab reeglit ja ka selliste ratastega on tehtud väga pikki matku.

Sellesse gruppi kuuluvad sportlikud matkarattad. Oma omadustelt on nad lähedal võistlusratastele, vaid sõiduasend pole ehk nii radikaalne ja tagaistuja jaoks on juba tunduvalt paremad tingimused. Rajal võistlemiseks on nad ehk liiga rasked, kuid suur kubatuur ja võimsus annavad neilegi võistlusratastele lähedased kiirendus- ja kiirusomadused.

Lisaks on neile võimalik suurema vaevata kinnitada spetsiaalseid matkakohvreid (mõnedel mudelitel on matkakohvrid põhivarustuses), samuti on saadaval spetsiaalseid kõrgendatud tuuleklaase ja muud matkavarustust. Sedasi varustatud ratas on väga kiire, sportliku juhitavusega ja samas ka piisavate eeldustega pikkadeks matkadeks. Sellist tüüpi matkarattaid kohtab Euroopa kiirteedel palju. Kuid tihti soovitatakse selliseid võimsaid rattaid siiski kogenud juhile.

Püstise sõiduasendiga rattad on suurim klass. Siia mahuvad nii spetsiaalsed matkarattad, maastikurattad, klassikalised ja paljud uunikrattad.

Enamus suuremaid valmistajatehaseid toodab mõnd tsiklimarki, mis on mõeldud ja konstrueeritud spetsiaalselt matkarattaks. Sellistel rataste sõiduasend on sirge seljaga istuv ning kätele toetub vähe keharaskust. Varustatud kas keskmise või suurekubatuuriline mootoriga, suur kütusepaak koos väikse kütusekuluga tagab paljudele neist pika tankimisvahe. Sellised rattad on enamus kardaaniveoga, mis matkal hooldust ei nõua, samuti on need varustatud suure tuuleklaasi ja tuule eest kaitsva gondliga. Mõnedel on varustuses istmesoojendused, raadio, CD-mängija, võimalus armatuurlauast muuta amortide jäikust, saadaval on püsikiiruse hoidja jne.

Matkavarustuse jaoks on neil väga suured kohvrid ja olulise omadusena on tagaistujal väga mugavad tingimused: lai seljatoega iste, eraldi kõlarid muusika kuulamiseks jm. Sellised rattad on märkimisväärselt suure kaaluga ja mõeldud headele asfaltteedele, kus nende mugavused kõige paremini esile tulevad.

Püstise sõiduasendiga on ka krossiratastest välja kasvanud enduro_rattad, mis oma väljanägemiselt on maanteeliikluseks kohandatud krossirattad. Kuigi ka endurorattaid on sõltuvalt kasutamise eesmärgist väga erinevaid variatsioone, siis rääkides matkaendurost, on tegemist kombinatsiooniga, mis ühelt poolt sisaldab krossirattalt pärit suhteliselt lühikest teljevahet, kõrget kliirensit, pikka amordikäiku, teiselt poolt on aga lisatud tuled, signaal, numbrilaud, mugavam sadul, tuuleklaas, suurem kütusepaak, enamjaolt ka elektristarter.

Kõrge kliirens ning pikk amordikäik lubavad matkaenduroga ette võtta matku sellistesse paikadesse, kuhu tavalise maanteerattaga ligi ei pääse, samuti on enduro sobilik matkamiseks sellistes paikades, kus teede olukord ei ole just kõige parem.

Veel ühe suure grupi moodustavad nö klassikalised rattad. Sõiduasend on enamasti sirge seljaga. Sellised rattad on väga laias kubatuuris ja võimsuses. Välimuselt on siin tihti püütud järgida traditsioonilisi jooni. Osad sellistest ratastest on oma välimuse saanud 20 ja enam aastat tagasi toodetud rataste järgi.

Nö klassikalised rattad tulevad tehasest enamasti ilma lisamugavuste ja matkavarustuseta. Ka klassikalisi rattaid kasutatakse tihti matkamiseks, sest ka neile ratastele on saadaval väga lai valik erinevat matkavarustust.

Kolmas suur klass ehk nö jalad ees sõiduasendiga tsiklid.
Siia kuuluvad välimuselt ehk ühed silmapaistvamad rattad. Siit leiame sellised grupid, nagu custom ja chopper, millede mõlema juures väga olulisel kohal on just ratta omapärane välimus. Enamus sellistest ratastest on omaniku poolt võimalikult palju ümber tehtud, eesmärgiga kujundada oma ratas enda maitse järgi. Kahte sarnast ratast siin leiab harva ja paljud neist on tõelised disainipärlid.  Siin domineerib ohtralt kroomitud detaile ja nahast lisavarustust, mida väga paljud tootjad väga suures valikus nende rataste omanikele pakuvad. Sellistel ratastel on tavaliselt pikk teljevahe ja madal isteasend. Käte asend on tihti õlajoonest veidi kõrgemal, jalad toetamas sirgelt ettepoole. Selline sõiduasend paljudele matkamiseks kõige paremini ei sobi, põhjuseks just käte ning selja väsimine ja sõiduasendist tingitud kesine juhitavus. Sellest hoolimata näeb ka neid rattaid sageli reisimas. Selliste rataste omanikud on tihti oma stiili patrioodid, valmis kannatama võimalikke ebamugavusi, sest kasvõi matkavarustuse kinnitamine võib olla tõsine probleem.

Siia klassi võiks panna ka nö cruiser tüüpi rattad. Sellised rattad on oma inspiratsiooni saanud eelmisest rühmast, aga nende teostus on tihtipeale veidi vähem radikaalne. Ka need rattad säravad tihti kroomis, kuid siin on sõiduasendis käed tunduvalt madalamal ja jalad vähem ette viidud. Kõik suuremad mootorrattatootjad valmistavad sellist tüüpi rattaid ja kokkuvõtteks on saadaval vägagi suur valik erinevaid mudeleid ja kubatuure. Ka selliste ratastega võetakse tihti ette pikemaid matku, eeldusel, et teed on head ja kiiret pole kuhugi.

Eelnevast jutust võiks kõlama jääda mõte, et tegelikult on väga vähe tsikleid, millega üldse matkata ei saa, sest kui jätta välja spetsiaalse otstarbega võitlustsiklid, nagu krossi-, traiali- ja ringraja rattad, millega tänaval liigelda ei tohi, saab pea igat tüüpi tsikliga teha korraliku motomatka.

 
< Eelmine   Järgmine >